مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان رشت:

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در احقاق حق و اجرای عدالت نقش مهمی دارند

امروزه وقتی در جامعه از توسعه خدمات الکترونیک، تحقق عدالت طلبی و اجرای قانون بحث می شود؛ می بایست به تکنولوژی، زیرساخت های فناوری و همچنین شیوه های دسترسی افراد جامعه به حقوق شان به عنوان یکی از مؤلفه های مهم در تحقق عدالت طلبی توجه ویژه ای داشت، چرا که شهروندان شهر الکترونیکی با پیشرفت تکنولوژی و الکترونیکی شدن امور جامعه، انتظار دارند که خدمات مورد نیازشان در حوزه های مختلف کشور، با سرعت و سهولت و با حداقل نیاز به حضور فیزیکی در اختیارشان قرار بگیرد. بر این اساس و با توجه به اینکه دادرسی و رسیدگی به دعاوی و جرایم یکی از ارکان مهم و حاکمیتی در جوامع محسوب می شود، قوه قضائیه از چند سال قبل بر مبنای جمعیت فردی و کیفری، در راستای ایجاد سهولت در امر شکایات و طرح دادخواست های قضایی مردم، اقدام به راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کرده تا ضمن رفع مشکل اطاله دادرسی، از حجم مراجعه افراد جامعه به دادگستری ها بکاهد.اما از آنجا که افراد جامعه هنوز شناخت خوبی از نحوه کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ندارند و با فرآیند بررسی پرونده های قضایی آشنا نیستند؛ در راستای اطلاع رسانی و آگاه سازی افراد جامعه از نحوه ی کار این دفاتر؛ با آقای خداداد طوفانیان مدیر اخلاق مدار و موفق دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان شهر رشت؛ که در زمینه اهداف دستگاه قضایی و به منظور صیانت از حقوق شهروندی؛ اصل صداقت و امانت داری و همچنین؛ دقت، سرعت و تکریم ارباب رجوع را سرلوحه خدمات خود قرار داده و اعتماد شهروندان را به نحو شایسته ای جلب کرده؛ گفت و گوی صمیمی انجام داده ایم که در ذیل می آید:
خداداد طوفانیان مؤسس و مدیر موفق دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان شهر رشت، در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ما ابتدا با اشاره به اینکه پیش از این طی سال های طولانی به عنوان کارمند رسمی دادگستری در سِمت های مختلف انجام وظیفه نموده افزود: از آنجا که فارغ التحصیل رشته حقوق هستم و در دوران خدمت در دادگستری تجارب زیادی در زمینه مسائل حقوقی و قضایی کسب کرده ام، بعد از 20 سال خدمت، تصمیم گرفتم با راه اندازی دفتر قضایی، از تجارب خود برای ارایه خدمات به مردم شریف گیلان و شهرستان رشت استفاده نمایم تا بتوانم برای جامعه و مردم خود مفید واقع شوم.


وی همچنین با بیان اینکه دفتر خدمات الکترونیک قضایی تحت مدیریتش در تیر ماه سال 1399 پس از اخذ مجوزهای لازم با تجهیزات رفاهی و استاندارد، در راستای ارایه خدمات حقوقی و قضایی به شهروندان، در فضایی بسیار مدرن و آرامش بخش در مساحت بیش از 125 متر مربع، با رعایت پروتکل های بهداشتی در جهت حفظ سلامتی مراجعه کنندگان، رسماً آغاز به کار نموده تا از این طریق بتواند از ازدحام جمعیت در دادسراها به نحو قابل توجهی بکاهد افزود: در راه اندازی این دفتر و صدور مجوزها، مسئولان محترم از جمله آقای الهیان معاون فناوری دادگستری و نیز آقای علیدوست و همچنین ریاست دادگستری؛ نهایت همکاری و تعامل را با ما به عمل آورده و همچنان در کنار ما با رهنمودها و مشاوره های دلسوزانه خود هستند.
خداداد طوفانیان در ادامه اظهار کرد: با توجه به اینکه امروزه توسعه سیستم مدیریت پرونده قضایی و خدمات الکترونیک قضایی یک طرح ملی محسوب شده و اهمیت ویژه ای در دسترسی طرفین پرونده قضایی در شهر الکترونیکی دارد؛ قوه قضائیه در راستای تکریم ارباب رجوع و با استفاده از ابزار های نو علی الخصوص سیستم های الکترونیکی تلاش کرده تا با قوانین مدون و شیوه های اجرایی مدرن، سهولت بیشتری در بخش های مختلف امور قضایی افراد جامعه ایجاد کند. کمااینکه برپا داشتن حق و احقاق حق صاحبان حقوق که از آن به عدالت قضایی تعبیر می شود، با وجود دستگاه قضایی مستقل، عدالت محور و قاطع؛ همراه با بازوان اجرایی سازمان یافته از جمله دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، معنا پیدا می کند.
وی همچنین با بیان این مطلب که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به منظور افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور، شفاف سازی فرآیندهای رسیدگی به دعاوی، کاهش مراجعه های حضوری مردم به دادگاه ها و دادسراها، افزایش نسبی سرعت، دقت و کیفیت، تسهیل در ثبت و پی گیری دعاوی و قابلیت دسترسی تمام وقت به پرونده ها راه اندازی شده اند عنوان کرد: از آنجا که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به عنوان درب ورودی دادگستری ها محسوب می شوند، می بایست برای رفع نقایص الکترولیزه شدن این دفاتر توجه جدی صورت گیرد، کمااینکه ما در مواقعی با مشکلاتی از جمله قطعی اینترنت و سرور قوه قضائیه مواجه می شویم که این موضوع، مزید بر ازدحام جمعیت و سردرگمی ارباب رجوع در دفاتر می شود. لذا از مسئولان ذی ربط، تقاضا داریم با تقویت زیرساخت های لازم جهت رفع نقایص موجود، به روز رسانی سرور قوه قضائیه را یا در روزهای غیر کاری انجام دهند و یا اینکه از قبل به مدیران دفاتر اطلاع رسانی کنند تا بدین ترتیب در روند ابلاغ و پیگیری پرونده های حقوقی و قضایی ارباب رجوع تسریع ایجاد گردد.


خداداد طوفانیان در ادامه با تأکید بر لزوم ارتقاء هر چه بیشتر جایگاه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و اینکه فلسفه ذاتی وجود دفاتر خدمات الکترونیک قضایی برای ارایه خدمت به مردم است و ارایه خدمات دولت از طریق این دفاتر باعث ایجاد شفافیت و پیشگیری از تخلفات اداری و ایجاد رضایت مندی اقشار مختلف جامعه می شود خطاب به مسئولان محترم قضایی کشور افزود: پیشنهاد می‌کنیم که با توجه به ظرفیت و پتانسیل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در عرصه خدمات رسانی به مردم؛ مجوز دایر کردن بخش مشاوره های حقوقی در این دفاتر را صادر نمایند تا ضمن افزایش اشتغالزایی، در زمینه دادخواست ها، شکایات و دیگر مشکلات حقوقی مردم بتوانیم خدمات گسترده تری ارایه نماییم. کمااینکه اگر بخش مشاوره در این دفاتر راه اندازی گردد، در هزینه و وقت ‌ مراجعه‌کنندگان نیز صرفه جویی خواهد شد و دیگر نیازی به افراد واسطه و عریضه نویس نخواهد بود و دادخواست ها، لوایح و... در همین دفاتر تنظیم می شود.
وی همچنین با اشاره بر استقرار یافتن یک سرباز و یا درجه دار نیروی انتظامی در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی خاطرنشان کرد: چنانچه مسئولان محترم ترتیبی برای حفاظت و امنیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی اتخاذ نمایند، ضمن ایجاد احساس آرامش و امنیت در ارباب رجوع، موجبات اعتبار و اعتماد بیشتر دستگاه قضایی را نزد افکار عمومی فراهم خواهند ساخت.
مدیر موفق و خوش سابقه دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان شهر رشت، در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به اینکه در حال حاضر ۵ نفر به صورت مستقیم در این دفتر مشغول به کار هستند، ثابت ماندن تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را طی سه سال اخیر از دیگر مشکلات عنوان کرد و افزود: در حالی که نرخ تورم و قیمت تمامی کالاها و خدمات از سال ۹۶ تاکنون چندین برابر افزایش یافته اما تعرفه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی هیچ تغییری نکرده و ثابت مانده و این در حالیست که درآمد این دفاتر پاسخگوی هزینه‌های جاری از قبیل تعرفه‌های آب، برق، گاز، بیمه تأمین اجتماعی، تعمیر و تعویض لوازم و تجهیزاتی مانند اسکنر، پرینتر و... که چند برابر افزایش یافته نیست؛ لذا انتظار داریم ریاست محترم قوه قضائیه در این خصوص تدابیر لازم را اتخاذ نمایند.
وی همچنین با بیان این موضوع که ارایه خدمات مطلوب و تکریم ارباب رجوع باید یک اصل برای دفاتر خدمات الکترونیک قضایی باشد، بر کار توأم با دقت تأکید کرد و افزود: شعار دفتر تحت مدیریتش دقت، سرعت و کیفیت در ارایه خدمات قضایی و مشاوره های کارشناسی حقوقی و هدایت و راهنمایی مردم برای طی کردن کوتاه ترین مسیر جهت رسیدن به نتایج دعاوی خود و جلب رضایت ارباب رجوع محترم است.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان شهر رشت در پایان از اقدامات خوب ریاست دادگستری استان، معاونت و مدیر آمار و فناوری اطلاعات دادگستری استان، مدیران دفاتر خدمات قضایی گیلان، همکاران دفتر، شهروندان عزیز، اعضای خانواده و دیگر دوستانی که با این مرکز تعامل و همکاری سازنده و یا نگاه حمایتی دارند تشکر و قدردانی کرد.
گفتنی است: از آنجا که افزایش سطح اطلاعات حقوقی مردم از رسالت های اصلی رسانه است؛ خبرنگار ما با چند تن از مراجعه‌کنندگان به دفتر خدمات الکترونیک قضایی شعبه رشتیان رشت گفتگو های جداگانه ای انجام داده که جملگی از نحوه برخورد و صبر و شکیبایی پرسنل، خلوت بودن دفتر و انجام امور در کوتاه‌ترین زمان ابراز رضایت داشتند. یکی از مراجعه‌کنندگان گفت: با وجود آنکه افراد با مشکلات و تنش های مختلف به این دفتر مراجعه می‌کنند اما پرسنل با خوش‌رویی و با ادب و احترام و در کوتاه‌ترین زمان به مسائل و مشکلات مراجعه‌کنندگان رسیدگی می‌کنند که جای تشکر و قدردانی دارد. یکی دیگر از مراجعه کنندگان به خبرنگار ما گفت: مدیریت و پرسنل این دفتر؛ در رفتار با ارباب رجوع با نهایت تواضع رفتار دارند و حتی زمانی که مراجعه کننده ای بر اثر فشارهای روحی ناشی از مشکلات حقوقی و قضایی و مسائل خانوادگی، رفتار ناشایستی از خود نشان می دهد، با صبوری و متانت او را آرام می کنند و راهنمایی های لازم را ارایه می کنند. با توجه به این مهم؛ آنچه تاکنون در شناساندن این دفتر خدمات الکترونیک قضایی خوشنام، به شهروندان نقش اصلی را ایفا کرده است، تبلیغات زبانی و چهره به چهره افرادی بوده که از خدمات این دفتر رضایت مندی داشته و آن را به بستگان و دوستان و آشنایان خود معرفی کرده اند.
آدرس: رشت،خیابان رشتیان،روبروی کوچه 49،ساختمان وارش
تلفن تماس:
01333586636 - 01333586651