دکتر علی طاهری جراح و دندانپزشک:

با مراقبت از دهان و دندان، نسلی عاری از پوسیدگی دندان خواهیم داشت

امروزه مشکلات مربوط به سلامت بهداشت دهان و دندان و همچنین هزینه ی بالای خدمات دندانپزشکی بر هیچ کس پوشیده نیست. اگر چه هزینه های خدمات دندانپزشکی در ایران نسبت به سایر کشورها بسیار کمتر است اما وضعیت اقتصادی مردم و تحت پوشش بیمه نبودن این خدمات، هزینه های سنگینی را به مردم تحمیل می کند. از طرفِ دیگر، طی ماه های اخیر به دلیل نوسانات نرخ ارز؛ قیمت تجهیزات دندانپزشکی و مواد مصرفی آن افزایش چشمگیری داشته است و می توان گفت که چند برابر نسبت به سال های قبل جهش قیمت ها را شاهد هستیم. اما در این شرایط حساس اقتصادی هستند پزشکانی که با هدف کمک به هم نوع تمام تلاش خود را انجام می دهند تا باری را از دوش مردم بردارند. با توجه به این مهم، در این شماره، در ادامه سلسله گزارشات نشریه پگاه با جامعه پزشکی به سراغ یکی از نخبگان و دندانپزشکان حاذق شهر توریستی املش در شرق استان گیلان رفته ایم و گفت و گویی صمیمانه با ایشان انجام داده ایم. مردی که اخلاق حسنه، مردم مداری و تبحر و تخصصش در این حرفه زبانزد مردم این منطقه است و خدمت به مردم را با ارزش تر از شهرت می داند. دکتر علی طاهری از جمله پزشکان و افراد موفقیست که در همه جنبه های زندگی خود طعم شیرین موفقیت را به واسطه تلاش های بی وقفه ای که در زندگی خود داشته چشیده است و علی رغم همه موفقیت هایی که داشته همچنان در فعالیت های خود بسیار پرتلاش و پرانرژی است. آنچه که باعث شده هر روز بر موفقیت ها و محبوبیت این دندانپزشک موفق افزوده شود؛ مردم مداری، خوشرویی و صداقت اوست؛ همچنین اخلاق نیکو و حضوری فعال در اقدامات عام المنفعه و خیرخواهانه موجب شده تا دکتر علی طاهری شخصیتی محبوب و مورد احترام مردم شهر املش باشد. ارائه خدمات صادقانه به همشهریان و استفاده از با کیفیت ترین مواد مصرفی از شاخصه های مهم این دندانپزشک متعهد است که باعث شده تا نام دکتر علی طاهری بیش از پیش در شرق استان گیلان مطرح شود. این دندانپزشک موفق که کارمند رسمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان و همچنین عضو هیأت رئیسه و نماینده دندانپزشکان در نظام پزشکی شهرستان های رودسر و املش نیز است؛ علاوه بر خدمات رسانی مطلوب به مردم در مطب، به‌عنوان كارشناس دندانپزشكي شبكه بهداشت و درمان در درمانگاه سانترال شهر املش؛ از زمان اجراي طرح نظام سلامت، در زمینه ی فرهنگ سازی و ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان در منطقه؛ اصول و مبانی بهداشت دهان و دندان را برای مردم گوشزد و در آگاه سازی شان تلاش های بسیار زیادی را تاکنون داشته و دارد. عملکرد مطلوب و رضایتمندی مردم منطقه املش از خدمات دکتر علی طاهری به عنوان دندانپزشکی متعهد و خوش سابقه ما را بر آن داشت تا گفت و گویی را با وی داشته باشیم که مشروح آن در ذیل می آید:
دكتر علی طاهری جراح و دندانپزشك، فارغ التحصیل دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار ما ابتدا با اشاره به اینکه دهان؛ دروازه بدن و آينه سلامت عمومي محسوب مي‌شود افزود: حرفه ی دندانپزشکی تلفیقی از تجربه، علم و هنر است و انجام صحيح و مؤثر آن، مستلزم داشتن عشق و علاقه به اين حرفه است.
اين دندانپزشك مجرب و كارآزموده با بیان اينكه مراقبت از دندان‌ها می بایست قبل و حین بارداری بانوان به طور منظم انجام شود تا از پيامدهاي بعدي و تأثير منفي ساختار دنداني جنين جلوگيري به عمل آيد افزود:‌ یکی از تفکراتی که بین افراد جامعه وجود دارد اینست که چون دندان شیری می افتد پس نیازی نیست که هزینه ای برای آن صرف شود؛ در حالی که دندان های شیری به عنوان جایگاه و پایگاه دندان های دائمی، اگر تا زمان مناسب نگهداری نشوند، هم مشکلاتی را برای فرد به وجود می آورند و هم اینکه باعث می شود فرد علاوه بر تقبل هزینه در آینده نیاز به درمان های ارتودنسی یا جابجایی دندان های دائمی پیدا کند.
وی با تأکید بر اینکه جهت ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان می بایست روی جامعه هدف و به خصوص نسل آینده بیشتر از امروز کار شود تا بتوانیم ادعا کنیم نسلی عاری از پوسیدگی دندان داریم افزود: دانش‌آموزان 6 تا 14 سال، كودكان زير 6 سال، بانوان باردار و شيرده و همچنین سالمندان؛ جمعيت هدف در طرح ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان محسوب مي‌شوند.
دکتر علی طاهری با بیان اینکه با اقدامات پیشگیرانه و بالا بردن سطح سواد سلامت مردم دیگر هزینه های گزاف بر دوش افراد جامعه و نظام سلامت تحمیل نمی گردد عنوان کرد: امروزه مردم باید در راستای جلوگیری از شیوع پوسیدگی دندان های شان نسبت به مراجعه مدون و دوره ای به دندانپزشکان، استفاده نکردن از شیرینی ها و مواد قندی مصنوعی، استفاده از مسواک و نخ دندان به صورتِ مداوم توجه ویژه ای داشته باشند، مسأله ای که طی سال های اخیر آن گونه که باید مدنظر خانواده ها قرار نمی گیرد.
وی افزود: با وجود اینکه تا به امروز عملکردی موفق در زمینه بهداشت دهان و دندان افراد جامعه داشته ایم اما به اعتقاد بنده هنوز مردم در رابطه با شیوع پوسیدگی دندان دقت نظر کافی را ندارند که در این رابطه از مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انتظار می رود آموزش و فرهنگ سازی را از مدارس و خانواده ها آغاز کنند تا شاهد تحولاتی در حوزه ارتقای سطح بهداشت دهان و دندان در سطح کشور باشیم.
دکتر علی طاهری همچنین خاطرنشان کرد: امروزه با تلاش های بنده و همکاران بسیار زحمت کشم در منطقه، بیشتر درمان های حوزه دهان و دندان در سطح منطقه انجام و تمام تلاش ما این بوده که از عزیمت مردم و بیماران به مرکز استان و شهرستان های همجوار جلوگیری شود که الحمدا.. تاکنون عملکرد بسیار مطلوبی داشته ایم.
وی با بیان این مطلب که در ترمیم و درمان دندان های مراجعین و بیماران محترم از بهترین و به روز ترین تجهیزات دندانپزشکی استفاده می کند اظهار کرد: از بدو فعالیتم تاکنون در منطقه اولویت هایی را برای خود ترسیم کرده ام که از جمله این اولویت ها، داشتن تعهد و نظم و انضباط کاری و همچنین جلب رضایت مندی مردم با استفاده از بهترین مواد مصرفی ست که در این راستا با توجه به اینکه شرکت های مختلفی در توزیع مواد مصرفی در سطح کشور فعالیت دارند، تمام تلاشم این بوده که مرغوب ترین و بهترین مواد مصرفی را تأمین و در درمان مراجعین و بیماران استفاده کنم که الحمدا.. این موضوع سبب شده رضایتمندی مردم جلب شود.
دکتر علی طاهری در ادامه اخلاق پزشكي را مقوله‌اي بسيار مهم و تعيين‌كننده در فرآيند درمان برشمرد و افزود: اكثر افراد از درمان‌هاي دندانپزشكي دچار بيم و ترس و اضطراب مي‌شوند، که در این رابطه يك دندانپزشك حاذق بايد بتواند شرايط را به گونه‌اي مهيا سازد كه بيمار فارغ از بيم و ترس، تن به درمان بسپارد و با اعتماد به دندانپزشك؛ مسايل و مشكلات را به‌طور شفاف با او در ميان بگذارد. به بیانی دیگر چنانچه پزشكي اخلاق‌مدار نباشد حتي اگر از تخصص بالايي هم برخوردار باشد قطعاً در كار خود موفق نخواهد بود.
این دندانپزشک خوش سابقه در بخش دیگری از سخنان خود در این گفت و گوی صمیمانه با بیان اینکه مؤسسات و شرکت های بیمه گر باید در خصوص تحت پوشش قرار دادن هزینه های این حرفه نگاه و رویه های خود را تغییر دهند افزود: یکی از مشکلات بزرگ مردم و بیماران در سطح کشور هزینه های بالای درمان در این حوزه است که متأسفانه شرکت های بیمه گر پوشش لازم را انجام نمی دهند، چرا که امروزه افراد جامعه زمانی به کلینیک های دندانپزشکی مراجعه می کنند که تنها باید به درمان آنها رسیدگی شود و به نوعی کار از کار گذشته است؛ که امیدوارم سیاست های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به گونه ای باشد که پیشگیری در دستور کار و اولویت تمام اقشار مردم قرار بگیرد.
وی آنگاه با بیان اینکه شرایط تحریم کشور موجب شده دسترسی به مواد مصرفی دندانپزشکی با مشکلات و موانع شدیدی مواجه شود یادآور شد: در دوران جنگ تحمیلی؛ دولت، مواد اولیه مصرفی دندانپزشکان را به صورت سهمیه ای و با دفترچه در اختیار دندانپزشکان قرار می داد و اکنون نیز انتظار داریم که مسئولان ذیربط در این خصوص تدابیر اساسی بیاندیشند.
دكتر علی طاهری همچنین با اشاره به فعاليت‌ افراد غیرمتخصص در حوزه بهداشت دهان و دندان عنوان داشت: متأسفانه اكثر اين افراد فاقد علم و تخصص مربوط به اين حرفه هستند و برخي از آنها حتي از ابتدايي‌ترين نوع خدمات‌رساني هم اطلاع و آگاهي چنداني ندارند. که در این رابطه نیاز است که اين افراد سامان‌دهي شوند و مطابق با شرح وظايفي كه از سوي معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكي براي آنها مدون مي‌گردد فعاليت كنند.
وی در این رابطه خطاب به افراد جامعه توصیه کرد: از آنجا که مباحث پزشكي و دندانپزشكي با جان و زندگي افراد سر و كار دارد، مردم شريف می بايست توجه داشته باشند كه در مراجعه به مراكز و مطب‌هاي دندانپزشكي، حتماً از تخصص و تجربه پزشك يا دندانپزشك مربوطه اطمينان حاصل نمايند؛ اينكه تخصص او در چه رشته‌اي است! آيا بيماران از خدمات او رضايت دارند يا خير و نكته مهم ديگر اينكه وضعيت رعايت بهداشت محيط در آن مطب يا مركز در چه سطحي است و نظاير آن.
این جراح و دندانپزشک پیشکسوت در پایان این گفت و گوی صمیمی ضمن تشکر و قدردانی از همه ی دست اندرکاران و زحمت کشان حوزه ی سلامت جامعه به خصوص دانشگاه علوم پزشکی، نظام پزشکی و همچنین همسر و اعضای خانواده خویش؛ ابراز امیدواری کرد که باید با اتحاد و همدلی همه دندانپزشکان و پزشکان و پتانسیل موجود در تک تک افراد این صنف، جایگاه و شأن واقعی صنف مان را احیاء و حفظ کنیم و من هم به عنوان کوچکترین عضو این مجموعه بزرگ آمادگی هر نوع همکاری را در جهت این موفقیت دارم.
آدرس: املش،خیابان امام،رو به روی بانک سپه
تلفن: 01342724376
اینستاگرام: dr.taheri889