مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر شفت:

هدف اصلی ما، سرعت در خدمت رسانی برای تحقق عدالت و اجرای قانون است

امروزه در موفقیت سازمان های خدماتی، کیفیت خدمات به عنوان یک اهرم راهبردی، در افزایش توانایی سازمان جهت ارائه خدمات نقش ویژه ای دارد. کمااینکه با پیشرفت فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی، سازمان ها خدمات خود را به صورت الکترونیکی ارائه می کنند. از جمله این سازمان ها، قوه قضائیه می باشد که از چند سال قبل بر اساس جمعیت فردی و کیفری، در راستای تسهیل در امر شکایت و طرح دادخواست های قضایی افراد جامعه، با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، تغییرات مهمی را در شروع دعاوی در دادگستری ها به وجود آورده است، به طوری که نتایج آماری نشان دهنده ی این موضوع می باشد که افراد جامعه از خدمات این دفاتر رضایت مندی خوبی دارند، اما واقعیت این است که به علت عدم فرهنگ سازی و اطلاع رسانی لازم از خدمات این دفاتر، بسیاری از مردم هنوز اطلاع ندارند که در صورت مواجه با مشکلات حقوقی، از کجا باید شروع کنند و چگونه مراحل حقوقی و مدنی را طی کنند، و یا اینکه نمی دانند که چه خدماتی در این دفاتر انجام می شود، چه بسا که این موضوع نیازمند آگاه سازی بیشتر جامعه می باشد. با توجه به این مهم، نشریه پگاه گیلان، با هدف آگاه سازی مردم از نحوه ی کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و همچنین بالابردن سطح سواد حقوقی و قضایی افراد جامعه، در این شماره با آقای مهران عاشوری کلوانی مدیر موفق و خوش آتیه دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر شفت که در راستای اهداف دستگاه قضایی و حل و فصل مشکلات حقوقی مردم؛ سرعت، دقت و تکریم ارباب رجوع را سرلوحه فعالیت و خدمات خود قرار داده و رضایتمندی و اعتماد مراجعه کنندگان را جلب کرده است، گفت و گویی صمیمی انجام داده که در ذیل می خوانید:
مهران عاشوری مدیر با اخلاق دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر شفت که دانش آموخته رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و علاوه بر مدیریت دفتر قضایی، مسئولیت دفترخانه رسمی ازدواج شماره ۲۵۱ شفت را نیز بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرنگار ما با اشاره به این مطلب که شعار توزیع عدالت یکی از شعارهای اساسی قوه قضائیه است اظهار کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی با ایجاد تسریع در دسترسی افراد جامعه به مراجع قضایی، یکی از ظرفیت های تحقق این شعار محسوب می شوند کمااینکه امروزه، بخش عمده ای از مراجعات مردم به دستگاه قضا توسط این دفاتر مدیریت می شود.
وی در تبیین برکات دفاتر خدمات الکترونیک قضایی افزود: کاهش تردد مراجعین به دستگاه قضا، تکریم ارباب رجوع، کاهش هزینه ها، ایجاد وحدت رویه در قالب بندی دادخواست ها، کاستن فشار اولیه تشکیل پرونده در دستگاه قضا، افزایش کارآمدی نظام قضایی کشور، تسریع در امور جاری محاکم جهت تحقق عدالت الکترونیک و الکترونیکی کردن خدمات قضایی از جمله برکات این دفاتر در کشور به شمار می آیند.
مهران عاشوری در ادامه از ابلاغ الکترونیک به عنوان یکی از اقدامات ارزنده معاونت آمار و فناوری قوه قضائیه یاد کرد و افزود: تا قبل از آغاز به کار دفاتر خدمات الکترونیک قضایی مردم با مشکلات متعددی در رسیدگی به مسائل و معضلات حقوقی خود مواجه بودند و مشخصاً در رابطه با ابلاغیه ها در مناطق روستایی و دورافتاده مشکلات زیادی وجود داشت. اما خوشبختانه امروزه با تأسیس و راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی چنین مشکلاتی مرتفع شده است. کمااینکه از هر نقطه در کشور، امکان ارسال دادخواست، شکوائیه و ارائه تمام خدمات مربوط به تمام واحدهای قضایی کشور وجود دارد. به بیانی دیگر امروزه، با پیشرفت تکنولوژی در سطح شهرهای مختلف، از اطاله دادرسی در محاکم و ازدحام جمعیت در ورودی محوطه و راهروهای دادگستری ها به میزان چشمگیری کاهش یافته و رسیدگی به مسائل و مشکلات حقوقی مردم روند سریعتری به خود گرفته و قضات محترم با آرامش خاطر در حال رسیدگی و حل و فصل پرونده ها هستند.
وی با اشاره به استقبال قشر های مختلف مردم از دفاتر خدمات الکترونیک قضایی و از جمله دفتر تحت مدیریت خود خاطرنشان کرد: دفاتر خدمات الکترونیک قضایی جهت تسریع در امور محاکم، خدمات متنوعی از قبیل ثبت و پیگیری کلیه دادخواست های حقوقی، خانواده، شورای حل اختلاف و دیوان عدالت اداری، ثبت تجدید نظر، واخواهی، فرجام خواهی، اعاده دادرسی و کلیه لوایح، ثبت و پیگیری اظهارنامه، اطلاع از زمان تشکیل دادگاه، ثبت و پیگیری برخی شکایات کیفری، ثبت نام سامانه ثنا، ارائه و پیگیری ابلاغ الکترونیکی، دعاوی مالی و خانوادگی، عقود و تعهدات، ابطال اجاره نامه، امور شهری،امور حسبی، اعسار و تقسیط، امور تجاری و شرکت ها، رفع تصرف عدوانی، اثبات مالکیت، دعاوی تجدید نظر و... را ارائه می کنند، کمااینکه هدف نهایی از راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی دسترسی آسان مردم به عدالت می باشد.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی شفت آنگاه با بیان اینکه در دفتر تحت مدیریتش رابطه ای صادقانه و صمیمانه بر اساس احترام و توجه متقابل با پرسنل وجود دارد افزود: بارها شنیده اید که به عنوان یک مدیر، باید مربی، معلم و رهبر تیم خود باشید. در واقع نحوه ارتباط با کارمندان در محیط کار بسیار مهم است و کارمندان باید از کار کردن در کنار شما لذت ببرند و احساس کنند که شما هم عضوی از تیم هستید. کمااینکه ارتباط با کارمندان، حس تعلق آنان را به سازمان و مجموعه بهبود می بخشد و به موفقیت های شغلی آنان کمک می کند، همچنین باعث می شود مجموعه در مسیر درست قرار گرفته و به سمت پیشرفت و افزایش رضایت مندی ارباب رجوع حرکت کند.
مهران عاشوری در ادامه با اشاره به امکانات و تجهیزات دفتر تحت مدیریت خود افزود: از آنجا که بر این باوریم که فراهم آوردن امکانات، آرامش خاطر ارباب رجوع، انجام به موقع و سریع امور و جلوگیری از اتلاف وقت مراجعه کنندگان از اساسی ترین وظایف ما می باشد، تجهیزاتی فراهم کرده ایم که در مواقع بحرانی و قطعی برق رسیدگی به امور مراجعه کنندگان با وقفه و تأخیر مواجه نشود، همچنین علاوه بر اینترنت عادی ‌اینترنت پشتیبان هم در این دفتر تدارک دیده ایم که با همان کیفیت و سرعت، سرویس دهی می کند. در واقع همه ی سعی و تلاش ما معطوف آن است که در کم ترین زمان پاسخگوی مسائل و مشکلات ارباب رجوع باشیم و اساساً شعار این دفتر که بدان پایبند و متعهد هستیم سرعت، دقت و تکریم ارباب رجوع با بالاترین کیفیت است.
وی همچنین خاطرنشان کرد: از آنجایی که تکریم ارباب رجوع، وقت شناسی و تعهد در ارائه خدمات مطلوب به مردم و رعایت حقوق ایشان از اولویت اصلی خدمات ما می باشد، مسائل و خواسته های ارباب رجوع را به سرعت مورد رسیدگی قرار می دهیم، کمااینکه این رضایت مندی ارباب رجوع و اهالی شریف شهر شفت باعث شده که ما شاهد مراجعه عزیزانی از مناطق اطراف به این دفتر باشیم.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی شفت در پاسخ به سؤال خبرنگار ما مبنی بر اینکه رسیدگی به امور متقاضیان در این دفتر چقدر زمان می ‌برد اظهار کرد: با توجه به نوع درخواست یا شکایت و مسئله ‌ای که مراجعه کنندگان عزیز مطرح می‌ کنند زمان رسیدگی و ارائه خدمات متغیر است اما همواره سعی می کنیم که ظرف کمتر از یک ساعت پاسخگوی مراجعین محترم باشیم. البته این مدت زمان برای ترافیک کاری است و چنانچه افراد در اول وقت اداری یا دقایق نزدیک به پایان وقت مراجعه نمایند ظرف یک ربع تا ۲۰ دقیقه مسئله یا موضوع تقاضای آنها رسیدگی می ‌شود.
مهران عاشوری در ادامه با اشاره به جمله ‌معروف دستگاه قضا که ((قضاوت و وکالت دو بال فرشته عدالت را تشکیل می دهند)) افزود: امروزه با فعالیت دفاتر خدمات الکترونیک قضایی یک بال دیگر به فرشته عدالت اضافه شده است و در این بین رسالت ما برداشتن باری از دوش دستگاه قضایی و افراد جامعه در احیای حقوق شهروندی و گسترش عدالت است.
وی همچنین با بیان اینکه اصل وجود و شکل گیری دفاتر خدمات الکترونیک قضایی کار مثبتی است و باید این دفاتر را تقویت و اشکالات و موانع را بر طرف نمود افزود: مناسبات فيمابين این مجموعه و مسئولان دلسوز دادگستری استان و شهرستان در جهت تحقق عدالت که برکات ارزنده ای به همراه داشته بسيار مثبت و سازنده است، اما از مسئولان محترم انتظار داریم که با توجه به افزایش سرسام‌آور هزینه های جاری از جمله بیمه تأمین اجتماعی، لوازم مصرفی و... در راستاي اهداف حمايت از دفاتر خدمات الکترونیک و كارآفرينان حمایت های بیشتری از ما به عمل آورند.
مهران عاشوری کلوانی مدیر موفق و خوش آتیه دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر شفت در پایان از ریاست دادگستری و دادستان استان گیلان و شهرستان شفت، دفتر دادسرا، معاونت و مدیر فناوری دادگستری استان گیلان، همکاران دفتر، شهروندان عزیز، اعضای خانواده و دیگر عواملی که با این مرکز همکاری و تعامل و یا نگاه حمایتی دارند تقدیر و تشکر نمود.
آدرس: شهر شفت، میدان انقلاب، خیابان طالقانی، ساختمان بهفر
تلفن تماس: 01334785036