مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی خشکبیجار:

دفاتر خدمات الکترونیک قضایی در احقاق حق و اجرای عدالت نقش مهمی دارند

تراکم بالای پرونده‌ها در محاکم و به تبع آن دشواری و ازدحام شدید ارباب ‌رجوع، در راهروی دادگستری ها یکی از معضلاتی می باشد که قوه قضائیه طی سال‌ های طولانی با آن دست به گریبان بوده است. اما گفتنی است که امروزه قوه قضائیه با توجه به پیشرفت تکنولوژی و حرکت کشور به سمت الکترونیکی شدن، تغییر و تحولات چشمگیری در حوزه قضایی ایجاد کرده است. کمااینکه با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی، در راستای سهولت کار مردم بخشی از وظایف خود را برون ‌سپاری نموده است، به طوری که در حال حاضر بسیاری از دعاوی که پیش از این نیاز به حضور فیزیکی طرفین پرونده در محکمه داشتند، از طریق سامانه و سایت هایی که قوه قضائیه طراحی و راه اندازی نموده حل و فصل می‌ شود و اکنون کمتر از یک دهم جمعیت قبلی جلوی محوطه دادسراها و دادگاه ها مشاهده می شوند، البته این تعداد هم در مرحله نهایی پرونده و بنا بر ضرورت هایی که مقام قضایی ابلاغ می کند در دادسرا یا دادگاه حاضر می ‌شوند. لیکن با توجه به اینکه امروزه بسیاری از مردم به دلیل نبود اطلاع رسانی کافی و ناآشنایی با راهکارهای حقوقی و همچنین وظایف دفاتر خدمات الکترونیک قضایی تا حدودی دچار سردرگمی هستند، نشریه پگاه در راستای فرهنگ سازی و افزایش حقوق شهروندی در این شماره مصاحبه ای با آقای احمد رحیمی مدیر و مؤسس بااخلاق و مردمی دفتر خدمات الکترونیک قضایی شهر خشکبیجار انجام داده که در ذیل می خوانید:
احمد رحیمی که دانش آموخته رشته حقوق خصوصی در مقطع کارشناسی ارشد بوده و علاوه بر مدیریت دفتر قضایی، مسئولیت دفتر ثبت اسناد رسمی ۲۱۶ خشکبیجار را نیز به عنوان سردفتر بر عهده دارد، در مصاحبه با خبرنگار ما با گرامیداشت یاد و خاطره امام راحل بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران و همچنین شهیدان انقلاب و دفاع مقدس، به تشریح فعالیت ها و خدمات دفتر خدمات الکترونیک قضایی پرداخت و اظهار داشت: در نیمه دوم سال ۹۷ دفتر خدمات الکترونیک قضایی خشکبیجار در راستای خدمات رسانی بیشتر به مردم منطقه پس از اخذ مجوزهای لازم و تعامل و همکاری مسئولان دادگستری رسماً آغاز به کار نموده است.
وی با بیان این مطلب که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به طور کلی ارائه دهنده خدمات در زمینه هایی هستند که پیش از این دادگستری ها و محاکم انجام می ‌دادند خاطرنشان کرد: امروزه الکترونیکی شدن امورات قضایی، ازدحام شدید ارباب رجوع در محاکم را به نحو قابل قبولی کاهش داده، کمااینکه تا چند سال پیش شهروندان مجبور بودند برای طرح شکایت یا اقامه دعوی و انجام هرگونه پیگیری نسبت به دعاوی خود، به صورت حضوری به مراجع قضایی و دادگاه های حقوقی و کیفری مراجعه کنند.
احمد رحیمی در ادامه افزود: در دفاتر خدمات الکترونیک قضایی سیستم به گونه ای طراحی شده که وقتی فردی به دفتر مراجعه می کند، ضمن احترام به حقوق شهروندی و راهنمایی لازم، مدارک مورد نیاز را از او دریافت و پرونده ای را در سیستم برای او تشکیل می دهیم، به نوعی با ثبت دادخواست و ارسال آن به مجتمع قضایی مربوطه در واقع کار را انجام داده و در ادامه از شعبه برای فرد پیامکی مبنی بر اینکه به کدام شعبه و در چه تاریخی مراجعه کند ارسال خواهد شد.
وی با بیان اینکه دفاتر خدمات الکترونیک قضایی به نوعی درگاه دادگاه و محاکم محسوب می ‌شوند عنوان داشت: از آنجا که همه سعی و تلاش ما معطوف جلب رضایت و ارتقای ضریب اعتماد عمومی افراد جامعه به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی است، به منظور رفاه حال مراجعه کنندگان عزیز علیرغم استیجاری بودن مکان دفتر با هزینه شخصی خود آسانسور در این ساختمان راه اندازی کرده ایم که ارباب رجوع های محترم در آمد و شد مشکل نداشته باشند.
احمد رحیمی همچنین با اشاره به اینکه علاوه بر مدیریت این دفتر مسئولیت دفترخانه ثبت اسناد رسمی ۲۱۶ خشکبیجار را نیز به عهده دارد گفت: به پرسنل هر دو دفتر توصیه مؤکد کرده‌ام که در انجام امور مراجعه‌ کنندگان فقط داشتن دقت کفایت نمی کند چرا که با سه یا چهار بار کنترل موضوع می ‌توان عامل دقت را لحاظ نمود. اما آنچه همتراز با عامل دقت اهمیت دارد مسئله سرعت است، در واقع تأکید همیشگی من به پرسنل دو دفتر رعایت و داشتن دقت و سرعت به طور همزمان است و اساساً یکی از اصول الکترونیکی شدن خدمات، همین عامل سرعت بخشیدن به انجام امور می باشد.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی خشکبیجار آنگاه با بیان اینکه همکاران مجموعه تحت مدیریتش از حیث روابط عمومی کاملاً توجیه شده هستند افزود: از آنجایی که مراجعه کنندگان به این دفتر را افرادی تشکیل می‌ دهند که به هر دلیل با مشکلات حقوقی و قضایی مواجه و درگیر بوده و روند عادی زندگی روزمره شان مختل گردیده لذا عمدتاً دچار تنش های عصبی و استرس های مختلف می شوند، با توجه به اهمیت این موضوع، بنده و همکارانم با درک شرایط روحی و عصبی مراجعه کنندگان با نهایت صبوری و شکیبایی با آنها برخورد و با سرعت و دقت امور این افراد را انجام می دهیم، حتی در مواردی که ارباب رجوع با لحن پرخاشگرانه و تهاجمی هم برخورد کنند به پرسنل توصیه کرده‌ام با حفظ خویشتنداری و به کارگیری اصول روانشناسی و مشتری مداری به چنین افرادی آرامش ببخشند کمااینکه خوشبختانه تاکنون مورد خاصی از چنین تنش هایی در این دفتر اتفاق نیفتاده است.
احمد رحیمی با اشاره به اینکه امروزه با راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی ضمن رفع مشکلات و معضلات، در امور حقوقی و قضایی شهروندان تسهیلات بسیار خوبی ایجاد شده اظهار کرد: معمولاً در هر مجموعه ای رفتار و گفتار مدیریت و افرادی که در رأس هرم قرار دارند الگوی پرسنل و افراد زیر مجموعه می شود و ما نیز بر اساس آموزش ‌هایی که دیده‌ایم و اعتقاداتی که داریم همواره در مناسبات اجتماعی، بنا را بر تعامل می‌گذاریم و سعی می ‌کنیم نهایت خویشتنداری، صبوری، شکیبایی و همچنین احترام گذاشتن به مراجعه کنندگان را به عنوان اصول کاری و اعتقادی مد نظر داشته باشیم و اصل مشتری مداری و تکریم ارباب رجوع را دقیقاً عینیت ببخشیم.
وی سپس در پاسخ به سؤال خبرنگار ما که عمدتاً با چه مشکلاتی در روند ارائه خدمات به مراجعه‌ کنندگان مواجه هستید عنوان داشت: یکی از مشکلات اساسی ما قطع سرور قوه قضائیه است که البته این مشکل مختص دفتر ما نبوده بلکه در سطح کشوری عمومیت دارد. این امر باعث می ‌شود در ساعات قطعی سرور نتوانیم امور ارباب رجوع را انجام دهیم که گاه این عزیزان مشکل را از ناحیه ما می ‌دانند که البته ما توضیحات لازم را در این خصوص که قطعی سرور ارتباطی به ما ندارد ارائه می کنیم.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی خشکبیجار در همین زمینه بی اطلاعی اکثریت افراد مراجعه کننده نسبت به بدیهی ترین مسائل و اصول حقوقی را از دیگر مشکلات قلمداد کرد و افزود: عدم آشنایی با قوانین یا به عبارت دیگر جهل نسبت به قانون منشاء بسیاری از جرائم و تخلفات محسوب می شود. چرا که وقتی افراد جامعه قبل از انجام هر کاری به نتایج آن فکر کنند و فرضاً بدانند که کدام فعل چه مجازاتی به دنبال دارد و یا انتهای مسیری که در پیش گرفته اند به کجا منتهی خواهد شد، بدون شک از انجام آن فعل یا طی کردن مسیر خلاف صرف نظر خواهند کرد، از این رو می بایست اطلاعات و دانستنی های حقوقی مردم با کمک رسانه‌ های مکتوب و مجازی ارتقا یابد.
وی همچنین ضرورت گماردن یک سرباز به عنوان نگهبان در محل دفاتر خدمات الکترونیک قضایی را مورد اشاره قرار داد و افزود: با توجه به اینکه افراد با مشکلات حقوقی و قضایی متفاوتی به این دفاتر مراجعه می ‌کنند که شامل جرائم عمومی و غیر عمدی می شود لذا امکان برخورد فیزیکی بین طرفین پرونده وجود دارد از این رو چنانچه یک سرباز یا یک درجه دار به عنوان نگهبان در وقت کاری این دفاتر انجام وظیفه کند، صرف حضور آنها می‌ تواند در ایجاد احساس آرامش و امنیت در مراجعه‌ کنندگان مؤثر واقع شود.
احمد رحیمی آنگاه با تأکید بر این موضوع که راه اندازی دفاتر خدمات الکترونیک قضایی گامی بلند و ارزشمند در روند سرعت بخشیدن به پروسه رسیدگی به پرونده ها و جلوگیری از اطاله دادرسی محسوب می شوند افزود: از آنجا که دفاتر خدمات الکترونیک قضایی از ظرفیت های بسیار بالایی در خدمت رسانی به مردم برخوردار هستند، بر این باوریم که قوه قضائیه می ‌تواند از پتانسیل چنین دفاتری استفاده ی افزونتری به عمل آورده و در این راستا وظایف بیشتری در قالب برون سپاری به این دفاتر محول نماید.
وی در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار پگاه که به عنوان مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی تا چه حد از انتقادات استقبال می ‌کنید گفت: بدون شک در هر زمینه ای نقد و انتقادی که با نیت و قصد اصلاح امور صورت گیرد مفید خواهد بود و ما از آن شدیداً استقبال می‌ کنیم چرا که هدف نقد سازنده رفع نقایص و ایرادات احتمالی در هر مجموعه می باشد و اینچنین نقدی بسیار سودمند خواهد بود.
احمد رحیمی در ادامه شعار مجموعه تحت مدیریت خود را جلب رضایت حداکثری ارباب رجوع عنوان کرد و آن را بسیار مهم دانست و خاطرنشان کرد: برای ما همه افرادی که به این دفتر مراجعه می‌کنند اعم از شاکی یا متشاکی، خواهان و خوانده به یکسان قابل تکریم و احترام هستند و همه سعی و تلاش ما این است که همه این عزیزان راضی و خشنود این دفتر را ترک کنند.
مدیر دفتر خدمات الکترونیک قضایی خشکبیجار در پایان گفت: جا دارد از مسئولان دادگستری استان، معاونت فناوری آقای الهیان، ریاست فناوری آقای علیدوست، پرسنل زحمت کش دفتر و تمامی عزیزانی که در راه ‌اندازی این دفتر با ما همکاری و تعامل داشته اند صمیمانه تشکر و قدردانی نمایم.
آدرس: خشکبیجار، خیابان مطهری، روبروی بانک رفاه، کوچه موعود
تلفن: 01334460780