روحیه و اراده خدمت به بیماران و دندانپزشکان ویژگی بارز دکتر اسدا... صادقی است

 

در هر جامعه ای، انسان هایی زندگی می کنند که همواره در طول زندگی خود خدمت به همنوعان را در شکلها و قالب های مختلف بر منافع شخصی و رفاه خود ارجح می شمارند. این عده از انسانها از انجام امور عام المنفعه احساس خوبی دارند و به طور طبیعی الگویی برای فرزندان خود نیز می شوند تا بدین ترتیب فرهنگ خدمت به هم نوع همچنان در جامعه جاری و ساری باشد. بدون شک خدمت به همنوع دارای شکلهای مختلفی است؛ یکی با احداث کارخانه، یکی با ارایه خدمات درمانی و .... که در هر حال ویژگی مشترک این افراد خدمات رسانی به مردم است. در این راستا می توان به آقای دکتر اسدا... صادقی با سابقه بیش از 34 سال در عرصه ی دندانپزشکی اشاره نمود که توانسته با اعمال مدیریتی کارآمد، متخصص و بهره گیری از توانایی همکاران دندانپزشک؛ منشاء خدمات ارزشمندی در حوزه بهداشت دهان و دندان باشد. در این بین چند تن از شهروندان و برخی پزشکان منطقه در مصاحبه های جداگانه با خبرنگار ما خدمات با کیفیت و تخصصی به خصوص حسن اخلاق و تواضع و فروتنی آقای دکتر صادقی را مورد تأکید قرار دادند. قابل ذکر است که پیرو تلاش دکتر صادقی در راستای خدمات به همکاران پزشک و مردم بندرانزلی و همچنین صداقت و رو راستی ایشان؛ پزشکان و دندانپزشکان بندرانزلی خاطره ی خوبی از وی دارند. دکتر اسدا... صادقی جراح و دندانپزشک در مصاحبه با خبرنگار ما با بیان اینکه فارغ التحصیل رشته دندانپزشکی از دانشگاه استانبول است، از سال 1366 وارد عرصه ی دندانپزشکی شده و از سال 1370 مطب دندانپزشکی خود را با هدف خدمات رسانی به مردم در شهر بندرانزلی دایر کرده و با اعتماد و حمایت همکاران و دوستان دندانپزشک در همین سال اولین دوره انجمن دندانپزشکان گیلان را نیز به طور رسمی راه اندازی نموده و 2 دوره سه ساله عضو انجمن دندانپزشکان گیلان بود ه و در دوره ای هم به اعتماد همکاران، عضو نظام پزشکی انزلی بوده و همچنین در راستای خدمات دهی بهینه به همکاران و اهداف عام المنفعه ای که داشته مسوولیت نظام پزشکی بندرانزلی به ایشان محول شده تا اینکه در زمانی هم به عنوان دادیار در نظام پزشکی فعالیت داشته است. دکتر اسدا... صادقی همواره سعی بر این داشته که احقاق حق برای مردم و همکاران وجود داشته باشد و به نوعی همیشه سعی کرده که نظام پزشکی را به شکل پناهگاهی هم برای مردم و هم خانه ای برای همکاران در تمام حیطه های پزشکی تبدیل نماید. گفتنی است که قبل از اینکه دکتر صادقی سکان مدیریت نظام پزشکی بندرانزلی را بر عهده بگیرد؛ این مجموعه از نظر مالی مشکلات زیادی داشته و حتی برای پرداخت حقوق 2 پرسنل بودجه نداشت ولی خوشبختانه هنگامی که ایشان خواسته به از 4 سال مجموعه را تحویل بدهد بیش از 240 میلیون نقدینگی در صندوق وجود داشت؛ به بیانی دیگر دکتر صادقی با نقدینگی منفی مدیریت نظام پزشکی را تحویل گرفته و با نقدینگی مثبت 240 میلیون تومان تحویل داده است که البته ناگفته نماند این مبلغ را همکاران عزیز وی به خصوص دندانپزشکان کمک کردند تا بتوانند مکانی را برای نظام پزشکی تهیه کنند، که به دلایلی امکان خرید مکان برای سازمان مطبوع فراهم نشد. 
دکتر اسدا... صادقی زمانی هم که در دادستانی بوده همواره سعی بر این داشته که شکایات را کاملا بررسی کند و با طرفین مقابل سعی در رفع سوء تفاهمات داشته و پرونده ها و شکایات را با تعامل و درک متقابل و گوش دادن به حرف مردم مرتفع کرده و در نگاه کلی این طور می توان گفت که سیاست کاری ایشان این در جلب اعتماد مردم به جامعه ی پزشکی بوده است. همچنین ارایه خدمات تخصصی دندانپزشکی با بهره گیری از مواد اولیه مرغوب و همچنین دادن مشاوره جهت مراقبت از دندان ها در سنین مختلف و استفاده از نخ دندان؛ محورهای اصلی خدمات این جراح دنداپزشک را نیز تشکیل می دهد. در این راستا بنا به اذعان تعدادی از بیماران دکتر صادقی؛ آنچه بیش از همه در این مطب ایشان جلب توجه می کند روحیه و ارده ی قوی خدمت به بیماران و بی توجهی به مسائل مادی است . در واقع این دندانپزشک موفق معتقد است که پزشکان، دست اندرکاران درمان و مسوولان جامعه؛ متولی سلامت جامعه و ارایه خدمات خوب به مردم در زمینه پیشگیری و سپس درمان هستند. با توجه به عملکرد خوب این دندانپزشک حاذق گیلانی و در ادامه سلسله گزارشات با پیشکسوتان و نخبگان استان؛ به سراغ دکتر اسدا...صادقی جراح و دندانپزشک متخصص و متعهدی که کار و خدمت برای مردم و همکارانش را بالاتر و با ارزش تر ازدرآمد بالا و شهرت می داند رفته ایم و مصاحبه ای را با ایشان انجام داده ایم که ماحصل آن به شما خواننده گرامی تقدیم می شود: 
دکتر اسدا... صادقی با بیان اینکه خلاقیت، هنر و وجدان کاری ویژگی یک دندانپزشک توانمند است تصریح کرد: بیماری که با صرف هزینه به ترمیم و درمان دندان خود اقدام می کند نباید پس از مدت کوتاه با مشکل مواجه شود چرا که خدمات ارایه شده می بایست دوام و ماندگاری خوبی داشته باشد. 
این جراح و دندانپزشک پیشکسوت در خصوص اعتماد بیمار به پزشک نیز گفت: از نظر روانشناسی پزشکی؛ شنیدن حرف های بیمار در بسیاری موارد موجب کاهش آلام و درد های جسمانیش می شود به نوعی؛ ارتباط صحیح درمانگر با بیمار از فاکتورهای مهم در خدمات دندانپزشکی و رفع استرس های بیماران محسوب می شود و راندمان یک دندانپزشک و درمانگر را بالا می برد از این رو ما دندانپزشکان در قبال سلامت مردم و آگاهی بخشی به آنها جهت اقدامات پیشگیرانه و درمان های مؤثر و با کیفیت مسوول هستیم و نباید صرفاً به مسایل مالی توجه کنیم.
دكتر اسدا...صادقی با بيان اينكه داشتن اخلاق نيكو از مهم‌ ترين آيتم‌ها در هر صنف و از جمله حرفه دندانپزشكي محسوب می شود اظهار كرد: رفتار مؤدبانه و محترمانه با بيماران سرلوحه‌ ي خدمات ما قرار دارد و بيماران عزيز را همچون اعضاي خانواده خود مي‌پنداريم و از هيچ تلاشي براي ارایه بهترين خدمات و جلب رضايت عزيزان كوتاهي نمي‌كنيم.
این جراح و دندانپزشک در ادامه پیشگیری را مقدم بر درمان دانست و با بیان اینکه توجه به بهداشت دهان و دندان هر فرد در دوران کودکی از اهمیت زیادی برخوردار است در ادامه خطاب به خانواده ها تصریح کرد: پیشگیری و درمان به موقع پوسیدگی های دندانی از همان ابتدا و در حدود سن دو سالگی باید شروع شود؛ در این راستا مراجعات 6 ماهه و سالانه به دندانپزشکی، استفاده منظم از مسواک، نخ دندان و کاهش خوردن مواد قندی و انواع شیرینی از مهم ترین موارد پیشگیری از پوسیدگی دندان ها شمرده می شود. 
وی افزود: افزایش آگاهی بیمار و انجام درمان های پیشگیرانه به منظور به حداقل رساندن پوسیدگی های دندانی از وظایف دندانپزشک است. در واقع چنانچه از ابتدا مسأله دندان فرزندان مورد توجه جدی خانواده ها قرار بگیرد از مشکلات بعدی پیشگیری خواهد شد و در این رابطه لازم است والدین بچه ها را در زمان های مشخص نزد دندانپزشک ببرند. 
دکتر صادقی با اشاره به موضوع نخ دندان افزود: متأسفانه استفاده از نخ دندان چندان در بین مردم فرهنگ سازی نشده است اگر چه امروزه اکثر افراد مسواک زدن را جدی می گیرند اما هنوز نخ دندان را مورد استفاده قرار نمی دهند. این در حالیست که نخ دندان هم ارزان و هم استفاده از آن راحت است و مانع از عفونت های بعدی دهان و دندان می شود. وی آنگاه با اشاره به اينكه عليرغم پيشرفت علم و دانش و ارتقاء سطح آگاهي مردم متأسفانه بهداشت دهان و دندان در جامعه ما چندان مورد توجه قرار نمي‌گيرد تصريح كرد: ضرورت بهداشت دهان و دندان بايد توسط مراكز آموزشي» از مقطع پیش دبستان تا مقاطع بالاتر تحصيلي فرهنگ ‌سازي شود ضمن اينكه رسانه‌ها نيز نقش تعيين‌كننده در اين زمينه و به ویژه پیشگیری از بیماری های دهان و دندان به عهده دارند.
این جراح و دندانپزشک در ادامه تأکید کرد که با توجه به اینکه امروزه دندان ها نقش مهمی در سلامت جسمانی، آراستگی، زیبایی و وضع ظاهری صورت انسان ایفا می کنند رعایت اصول بهداشتی و سلامت دهان و دندان بیش از هر زمان دیگری امری ضروری محسوب می شود و در این رابطه توصیه ما دندانپزشکان به مردم چکاپ و معاینات دوره ای دندان ها است و چنانچه به این توصیه توجه جدی شود، بدون شک از تحمیل هزینه های سنگین درمان و عوامل مربوطه پیشگیری خواهد شد. به بیانی دیگر پوسیدگی دندان ها تا حد زیادی قابل پیشگیری است و با رعایت بهداشت فردی و مسواک زدن، نخ دندان و همچنین فلوراید تراپی؛ همه افراد جامعه می توانند دندان های سالمی داشته باشند. 
دکتر صادقی در بخشی دیگر از صحبت های خود افزود: همکاران و دست اندر کاران حوزه سلامت و عرصه خدمات دهی به مردم نباید در کار خود نگاه اقتصادی داشته باشند چرا که دنیا مزرعه آخرت است و می بایست خدمت کردن به مردم را سر لوحه کار و زندگی خود بدانند و جهت تسریع در امور پیشگیری از بیماری های دهان و دندان؛ مسوولان اداراتی همچون صدا و سیما، آموزش و پرورش و دیگر ارگان های ذیربط باید پیشرو باشند.
این دندانپزشک پیشکسوت همچنین با اشاره به چتر حمایتی شرکت های بیمه اظهار کرد: معتقدم نگاه و سیاست کاری شرکت های بیمه باید جامع و حمایت گرایانه و جنبه ی پیشگیرانه داشته باشد تا در این زمینه بتوانیم خدمات بهتری به مردم ارایه داشته باشیم. 
دکتر اسدا...صادقی در پاسخ به سوال خبرنگار ما مبنی بر چگونگی و چرایی خدمات دندانپزشکی موسوم به زیبایی گفت: متأسفانه طی چند سال اخیر بعضی افراد به صورت افراطی متقاضی این نوع خدمات هستند بی آنکه ضرورتی برای انجام این کار باشد. 
وی با بیان اینکه در مراجعه چنین افرادی معمولا سعی بر انصراف آنها دارد افزود: طراحی لبخند بر خلاف گمان عده ای مشکلات دهانی را برطرف نمی کند ضمن اینکه عمر چندان طولانی هم ندارد چرا که این گونه درمان ها فقط برای افراد با توجه به دلایل خاص پزشکی ضروری است.
این جراح و دندانپزشک پیشکسوت در پایان ضمن تشکر و قدرانی از همه مسوولان زحمت کش استان و شهرستان بندرانزلی بخصوص دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی اظهار امیدواری کرد که باید با اتحاد و همدلی همه دندانپزشکان و پزشکان و پتانسیل موجود در تک تک افراد این صنف، جایگاه و شأن واقعی صنف مان را احیاء و حفظ کنیم و من هم به عنوان کوچکترین عضو این مجموعه بزرگ آمادگی هر نوع همکاری در جهت این موفقیت را دارم.